HOLLOW EARTH SCULPTURE SHOW

ANNIE GENTILS GALLERY

Peter Benoitstraat 40, B – 2018 Antwerpen, Belgium

www.anniegentilsgallery.com

T:  +32 (0)3 216 30 28    M:  +32 (0)477 756 721    E:  mail@anniegentilsgallery.com

 

FILIP VERVAET: HOLLOW EARTH SCULPTURE SHOW

13 december 2014 tot 24 januari 2015

 

Filip Vervaet is in de eerste plaats beeldhouwer:

klassieke beeldhouwtechnieken zoals het gebruik van geboetseerde vormen in brons, keramiek en cement, vermengt hij met banale voorwerpen uit het dagelijks leven zoals borden, bananen, bloempotten, en drankblikjes. Verlichtingselementen of het inwerken van veelkleurige caleidoscopische messingfacetten refereren  naar  de "populaire " consumptie- en entertainmentwereld (verlichting in disco’s en pretparken, van monumenten of grotten ) die we kennen vanaf de jaren 1950.  Filip Vervaet werkt ook vaak met glanzende en kleurrijke poedercoatings, normaal aangewend op getunede auto’s of kermisattracties.

 

Het bevreemdende in het werk van Filip Vervaet schuilt wellicht ook in de massieve wolkachtige sculpturen zoals "Twinpeaks" (2006), "Cloud" (2010) en “Model for Infinity” ( 2013):  ze lijken op te doemen uit een vreemde wereld.

In het werk "The Return of Pan" ( 2008) - destijds geplaatst in een verduisterde gangconstellatie -  werd de toeschouwer "gedwongen" tot een quasi religieuze of mystieke ervaring, teweeggebracht door de ronde kratervorm waarvoor de toeschouwer zich dan plotseling bevond.

De kratervorm was bewerkt met cameleon car-spray waardoor de sculptuur telkens van kleur veranderde naargelang van de positie van de kijker.

Dit gaf een esthetische gewaarwording die op de grens van de "kitsch" balanceerde,  een verschuiving die wel meer voorkomt in Filip Vervaet's werk.

In "Memory Hole" (2014) werd deze "religieuze" ervaring eveneens benadrukt: in een schrijnachtige ruimte werd een massieve sculptuur op een ronddraaiende sokkel geplaatst, enkel verlicht door een ronde uitsparing in het plafond, waardoor de sculptuur leek te zijn nedergedaald maar er ook terug in kon verdwijnen. Door de bestaande sculpturen op het marktplein te “deleten” en te vervangen door massief stalen volumes lijkt deze installatie tevens te verwijzen naar een  "Big Brother" entiteit zoals voorkomend  in G. Orwell' s beschrijving (1984) van een totalitaire gemeenschap, die de vrije wil of herinnering/geschiedenis manipuleert en laat verdwijnen in één of ander onbestemd zwart gat "from outer space" .

 

Dat "Outer Space " zich ook ondergronds zou kunnen bevinden, wordt geëvoceerd in de trillende sculptuur "The Well" (2012 / 2013 -  een collaboratie met de kunstenaar Cel Crabeels ). De sculptuur trilt bijna onwaarneembaar - maar wel manifest - op bepaalde momenten door de opgenomen klank van bewegende tektonische platen resonerend in het oppervlak door middel van onderaan de sculptuur gemonteerde geluidsversterkers.

 

In 2013 creëerde Filip Vervaet "Plato's Cave", een levensgrote replica van "Le Penseur ", befaamd werk van Auguste Rodin (1881). De binnenzijde van het beeld werd omgedraaid in de bodem verwerkt waardoor er een enigmatisch grotachtig beeld ontstond waarin de toeschouwer kon kijken. Het raadselachtige van deze onderaards sculptuur werd nog onderstreept door gekleurde en veranderende LED verlichting. Het geheel werd afgeschermd door een glazen raam.

 

Tegelijkertijd refereren de sculpturen van Filip Vervaet naar de beeldhouwkunst van vernieuwers  uit de 19de eeuw zoals Auguste Rodin en Medardo Rosso maar ook naar Constantin BrâncuČ™i: hij mengt de erfenis van deze klassieke beeldhouwers met de elementen uit de wereld van vandaag.

In die zin zijn Filip Vervaet's oeuvre verankerd binnen de beeldhouwtraditie maar tegelijkertijd is Filip Vervaet een bewuste  bewoner van de 21ste eeuw.

Brons en in eerste instantie klei laat toe om snel en "vanuit het onderbewuste" (Filip Vervaet, november 2014) met de handen tot vormen te komen die heel tactiel en lijfelijk overkomen. Zo ontstaan de beelden als het ware uit het niets.

 

De tegenstelling cultuur - natuur is het grote thema in de werken van Filip Vervaet: de natuur wordt hier een onberekenbare entiteit, bedreigend, vreemd en onheilspellend.

In " Studio Incident" (2007) ontsnapt een polyurethaan brei letterlijk uit zijn atelier op het HISK  (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) en uit het dakraam van het gebouw.

Plantelementen worden gestold in brons en bespoten met giftige kleuren en groeien uit de wanden van de galerij.

De opstelling in de galerij van de "Hollow Earth Sculpture Show " zal van de tentoonstelling letterlijk een show maken zoals we die kennen uit de opstelling in auto- showrooms of meubelzaken en andere verlokkende commerciële ruimtes.

Ook hier verschuiven betekenissen en wordt de toeschouwer ondergedompeld in een parallelle wereld waarin de geest van Filip Vervaet zich vrijelijk beweegt tussen ideeën, chaos en een artistieke orde.

 

Filip Vervaet ° 1977, Mechelen BE

Master in Fine Arts, Sint Lukas, Brussels (2001)

Higher Institute of Fine Arts, Gent(2004-2006)

AON Award, Belgium (2006)

" Hollow Earth Sculpture Show" is Filip Vervaet's tweede solo tentoonstelling in de Annie Gentils Gallery.

 

Annie Gentils, december 2014